Om foreningen

I oktober 2010 blev der på Fiskeri- og Søfartsmuseet i Esbjerg præsenteret en bog om rederiet J.Lauritzens polarskibes indsats i Antarktis. Bogen, hvis titel er ”EVENTYRET I ANTARKTIS”,

Den blev til på initiativ af tidligere messemand Poul Keld Hansen, der fik assistance af tidligere skibsfører Vilhelm M. Pedersen og tidligere radiotelegrafist Georg Røn.

For at muliggøre udgivelsen blev der oprettet et eget forlag ved navn ”Polarsejler”. Desuden blev der dannet en forening, som fik det velklingende navn TRÆKFUGLENE. Ikke mindst takket være en vægtig donation fra LAURITZEN FONDEN kom bogen ”på gaden”. Det blev vedtaget, at når bogen var udgivet, skulle foreningen ophøre.

Da dette skete, opstod der et ”tomrum”, idet adskillige af medlemmerne ønskede, at det fine sammenhold, de nye kontakter og de gode oplevelser bogen afstedkom, burde fortsætte.

Nogle af medlemmerne tog kontakt til undertegnede med forespørgsel, om jeg ville påtage mig opgaven med at oprette en ny forening til efterfølgelse af ”Trækfuglene”. Jeg indvilgede, og derpå tog jeg kontakt til foreningens kasserer, Hans Erik Buur Sønderborg, som tilsendte mig ”Trækfuglene”s medlemsliste. Den bestod af 63 navngivne personer, hvoraf de 55 var med email adresser. Herefter rundsendte jeg en forespørgsel pr. mail og ringede til flere for at lodde stemningen for oprettelse af en forening af tidligere medarbejdere. Alle de tilbagemeldinger, jeg fik, udtrykte en stemning for oprettelse. Herefter fortsatte vi arbejdet med at oprette og få registreret en ny forening.

På Lauritzen-Fondens hjemmeside kunne vi se, at der på grund af et aflyst weekendarrangement var plads den 5. og 6. november. Derfor bookede vi Klithuset og iværksatte et træf, hvor der afholdtes en stiftende generalforsamling. Desværre måtte vi erkende, at tidsfristen for tilmelding til arrangementet var for kort, hvorfor mange interesserede var forhindrede i at deltage netop denne weekend.

Ved samme lejlighed ansøgte vi Lauritzen Fonden om støtte til arrangementet. Efter afholdelsen blev vi bevilget kr. 20.000.

Alle deltagere betalte selv alle udgifter i forbindelse med dette arrangement. I alt 17 personer deltog i den stiftende generalforsamling og den efterfølgende festmiddag på Klithuset.

Udkastet til vedtægterne blev tilrette, og der blev valgt en bestyrelse. (Se: REFERATER).”

Finn O.K. Lassen

Lauritzen Veteranerne vedtægter 2021